Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas

100,00 €

Zagreb, 2014. 1-3  u dizajniranoj kutiji (in designed box)

2008pp      20x26 cm

Delivery (Europe, USA, Australia..). for this title (5,2kg) is 70 euro.

The Chronotope of Croatian Performance Art: from Traveleri to the Present Day (Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas) covers the life of performance art in Croatia from two standpoints: the avant-garde from the early 1920s (e.g. the group of high-school students Traveleri, who, among other things, performed street actions by subversively greeting horses, and not coach drivers or noble passengers) and the conceptual groups from the 1960s and 1970s when performance art in was initiated by its originators, Tomislav Gotovac, Sanja Iveković, Vlasta Delimar etc. Art historian Ješa Denegri wrote in the catalogue of the exhibition New Art Practice 1966–1978 that activities within the former Yugoslavia were so intensive at the time that they were even then difficult to register and catalog. With their performing concepts they were highly influential (Gotovac’s work greatly inspired Marina Abramović as she has repeatedly emphasized).


Presented according to the performance centers (Zagreb, Split, Dubrovnik, Pula – Labin, Rijeka, Osijek, Varaždin…) the author decided not to use the possible subtitle “history of Croatian performance art”, but the (Bakhtinian) collocation “chronotope of Croatian performance art”. In its temporal narrative, social and political changes which follow through the book [monarchist – The Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes/ The Kingdom of Yugoslavia (1918-1939); socialist – Socialist Federal Republic of Yugoslavia (1945-1991); democratic – Republic of Croatia (1991- ), and entering the European Union in 2013] created unique context for development of performance arts and their themed repertoire; from turning upside-down the norms of aristocratic class in its decline, rebellion against communist regime oppression, fights for the feminist movement, sexual rights battles and finally activism and a harsh critique of neo-liberal consumerist society.

Each chapter of the book begins with a theoretical background followed by interviews with individual performance artists as well as actors, musicians, theoreticians, and art historians. This part of the book keeps up with the chronology through the living words of its protagonists. The book consists of 15 chapters, 3 forewords, a timeline, 149 interviews, 1860 photographs… 2096 pages!

Beautifully designed and conceptually crafted as the book-altar for artists whose art clashed with all ideologies.

Knjiga Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas pokriva povijest umjetnosti performansa u Hrvatskoj od dadaističkih uličnih akcija zagrebačke trupe srednjoškolaca Traveleri 20-ih godina prošloga stoljeća pa sve do danas. Kao završne godine uzete su dvije: 2010. godina kao godina smrti anarho-oca hrvatskoga performansa u zemlji i u regiji (ex-Yu) – Tomislava Gotovca a.k.a. Antonija G. Lauera, te 2013. godina kada RH ulazi u EU, ili kao što neki teoretičari korporatizma govore o obrnutom slijedu neokolonijalne kastracije tog ekonomski post/apokaliptičnoga razdoblja. Tomislav Gotovac svojim je izvedbenim konceptima kreativno djelovao na umjetnost performansa Marine Abramović, što vrlo često otvoreno i srčano potvrđuje i sama umjetnica.

Uz svako su teorijsko poglavlje knjige priloženi i razgovori s pojedinim umjetnicima/umjetnicama performansa kao i s pojedinim glumcima, glazbenicima i teoretičarima i povjesničarima umjetnosti, odnosno književnosti koji su pristupali bilo iz teorijskih ili praktičnih – umjetničkih intencija akcionističkoj i performerskoj sceni. Ukupno je uvršteno 149 razgovora što ih je autorica vodila i objavljivala od 1999. godine u dvotjedniku Zarez, tako da razgovori imaju dokumentaristički karakter s obzirom na vrijeme vođenja razgovora. Tako i taj razgovorni, praktični dio knjige prati kronologiju, odnosno kronotop
(u Bahtinovu određenju) hrvatskoga performansa, čime se i živom riječjunjihovih aktera ocrtava taj izuzetno značajni žanr žive umjetnosti u našoj regiji.
Knjigu Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas izdala je Školska knjiga u suradnji s Udrugom Bijeli val i Institutom za etnologiju i folkoristiku.

IZ RECENZIJA
Knjiga Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas Suzane Marjanić prvo je cjelovito djelo o povijesti hrvatskoga performansa, u povijesnom kontinuitetu od dvadesetih godina prošloga stoljeća (dadaističkih akcija grupe Traveleri, zenitističkih akcija Marijana Mikca, Dadaističke matinejeu Osijeku) do danas, s posebnom posvetom rodonačelniku ovoga izvedbenog žanra u Hrvatskoj, Tomislava Gotovca.

Ines Prica, Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb

Držim da je knjiga Suzane Marjanić jednako značajna gledano i iz pozicija izvedbenih studija, kulturne antropologije, slobodarskih i animalističkih pozicija te kulturalne teorije. Iz autoričinih je analiza i zapisa moguće pročitati društvenu i socijalnu, gospodarsku situaciju, dadu se naslutiti dominirajuće paradigme, kao i promjene paradigmi, kojima smo bili svjedocima a i kojima i danas svjedočimo.

Dubravka Crnojević-Carić, Akademija dramske umjetnosti, Zagreb

Autor: Suzana Marjanić
Izdavač: Školska knjiga, Zagreb - Udruga Bijeli val
Izdanje: prvo/first
Godina: 2014
Uvez: tvrdi